Culemborgse Cultuurcoalitie wil culturele infrastructuur versterken én toekomstbestendig maken

Deelnemers aan de avond met van links: Martin Oei, Tom Sanderman, Mark van Dooren en Johan Boonekamp (achter) en Leo Samama, Joanneke van de Woestijne, Mike Boddé, Mike del Ferro, Jeroen van Veen, Linda Vink en Sarah van Heuven.

©Culemborgse Courant Foto: John Verhagen

Culemborg - De samenwerking was al goed tussen Theater De Fransche School en de Gelderlandfabriek in Culemborg, maar nu werken de twee cultuurorganisaties ook gezámenlijk aan een toekomstplan. Daarvoor is de Culemborgse Cultuurcoalitie opgericht en die werd 10 december gepresenteerd.

Dat gebeurde tijdens een feestelijke avond in de grote zaal van de Gelderlandfabriek onder leiding van Joanneke van de Woestijne (Theater De Fransche School) en Mark van Dooren (Gelderlandfabriek). Doel is een structurele, gezamenlijke aanpak om de culturele infrastructuur in Culemborg te versterken en toekomstbestendig te maken. 

Daarvoor moet geld worden opgehaald. Dat kan door de stad – inwoners, organisaties, gemeente, bedrijven – het belang, de waarde en het nut te laten inzien van kunst en cultuur. En dat zoiets een prijs heeft, maar tegelijk geld oplevert. Want een structureel en veelzijdig aanbod aan kunst maakt een stad levendig en aantrekkelijk om te wonen en werken.

Bezuinigd

De Culemborgse Cultuurcoalitie sluit aan bij een plan van Martin Oei, vermaard pianist die is opgegroeid in Culemborg en er zijn carrière begon. Oei kan het niet verkroppen dat de afgelopen regeringen honderden miljoenen hebben bezuinigd op de cultuursector. 

Daarmee worden niet alleen professionele artiesten geraakt, maar tevens theatertechnici, decorbouwers en vele anderen. Ook de amateurkunst en muziekscholen raken zo in een negatieve spiraal. Daarom bedacht Martin Oei de landelijke actie ‘400 miljoen voor de cultuursector’.

Eerlijk betaald

In Culemborg pakten de twee grote podia dat sámen op. Om zelf sterker te worden, maar óók om de stad iets te kunnen blijven bieden. En om te zorgen dat iedereen die professioneel actief is in de sector eerlijk wordt betaald. Want daar schort het al te vaak aan, schetst pianist Mike Boddé. Hij was jarenlang te zien bij Podium Klassiek. “In Nederland wordt maar al te vaak verwacht dat je ‘even’ voor een schijntje of zelfs gratis komt spelen. Daar heb ik niet zes jaar opleiding voor gehad.”

Boddé was een van de artiesten die de presentatie van de Culemborgse Cultuurcoalitie – ‘gratis, voor deze keer’ - opluisterden. Ook pianist Mike del Ferro was er, koud terug van vier weken Brazilië omdat hij vanwege de matige honorering meer búiten dan in Nederland optreedt. 

Pianist Jeroen van Veen, die dertig jaar in Culemborg woonde en nog altijd een band heeft met de stad, speelde met cellist Joachim Eijlander en de Culemborgse saxofonist Tom Sanderman. Uiteraard was Martin Oei van de partij, hij begeleidde sopraan Linda Vink uit Everdingen en chansonnière Sarah van Heuven, ook uit Culemborg.

Belastingvoordeel

Tussen de optredens waren heldere betogen van onder andere musicoloog Leo Samama en Johan Boonekamp, oud-dirigent Pieter Aafjes en nu belangenbehartiger voor de amateurkunst, over de rol van kunst in de samenleving. Cabaretier Boban Benjamin Braspenning wees in een hilarische bijdrage de bezoekers op het belastingvoordeel dat ze hebben als ze nog dít kalenderjaar een schenking doen. De zaal, gevuld met inwoners, bestuurders, raadsleden en ondernemers, liet zich niet onbetuigd en na afloop konden de eerste sponsorcontracten worden getekend.

Meer informatie: www.culemborgsecultuurcoalitie.nl

Volgende
Volgende

Carolus Boudewijn exposeert in het theatercafé