Grote renovatie De Fransche School

29 April

Tijdens het raadsbesluit van juni 2018 besloot de gemeenteraad van Culemborg tot het renoveren, verduurzamen en de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden van het Rijksmonument aan de Havendijk.

Bij de onderhoudswerkzaamheden gaat het vooral om het wegwerken van achterstallig onderhoud aan het rijksmonumentale bouwdeel zoals het buitenschilderwerk, vervangen van kapotte dakpannen,herstellen van het beschadigde metselwerk en gedeeltelijk vernieuwen van het voegwerk.

Bij de renovatie gaat het om de vernieuwing van de glazen pui en het dak van de foyer.

De verduurzaming richt zich hoofdzakelijk op een aantal aanpassingen aan het gebouw en het verbeteren van het binnenklimaat.

Daarnaast zijn een aantal werkzaamheden voorzien om de arbo-omstandigheden van de theatermedewerkers te verbeteren. In de zomer van 2019 werd een start gemaakt met een eerste fase van renovatie van De Fransche School:

• In het voorjaar werd in the theaterzaal een nieuwe brug voor de lampen geïnstalleerd en in de zomer is de toilettengroep aangepakt.

• In maart 2020 werd al de keer- annex kademuur Schoteldoekse Haven gerenoveerd.

Nu is het tijd voor fase 2: eind april is men gestart met de verdere renovatie en onderhoudswerkzaamheden van het gehele gebouw waarin ons theater is gevestigd. Ook binnen het theater worden een aantal wijzigingen uitgevoerd, zoals het verwijderen van één van de twee trappen, zodat de benedenfoyer ruimer wordt. Tevens wordt de entree verbreed en de luifel verwijderd. Het gehele project wordt uitgevoerd door aannemersbedrijf C. van Dillen en Zn. In het pand zelf is de afgelopen dagen hard gewerkt door de vrijwilligers van het theater om alles op te ruimen en klaar te maken voor deze ingrijpende renovatie.

We zullen u de komende periode via onze social media op de hoogte houden van deze renovatie.

Danny van Zuijlen
Directeur De Fransche School

De Fransche School bij Je Thuis!

Koninklijke Onderscheidingen voor Dick & Ien!