Koninklijke Onderscheidingen voor Dick & Ien!

Zoals je wellicht weet was vrijdag 24 april de jaarlijkse lintjesregen: de dag ter gelegenheid van Koningsdag waarop Koninklijke onderscheidingen worden verleend binnen het Koninkrijk der Nederland. Het is ons dan ook een groot genoegen om u te mogen mededelen dat onze vrijwilligers Dick en Ien Hensing beiden een Koninklijke onderscheiding is verleend voor hun vele verdiensten binnen de Culemborgse samenleving.

Dick Hensing, benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau, is geen onbekende binnen onze stad. Al vele jaren is hij actief binnen verschillende verenigingen zoals CTV De Doelen, Tennisvereniging Ter Weijde en De Fransche School. Binnen ons theater heeft hij een lange staat van dienst: als gastheer ontving hij menig theater- en filmbezoeker en als technische man verhielp menig technische kwaal binnen ons monumentale pand. Wij, en ook de andere verenigingen waarderen ontzettend het menselijke in hem: altijd eerst de vraag hoe het met je gaat, een persoonlijk praatje en daarna aan het werk. Zijn toewijding en enthousiasme voor de verschillende verenigingen steekt hij niet onder stoelen of banken en is zodoende een echte vaandeldrager voor deze verenigingen. Mede dankzij de tomeloze inzet van Dick heeft ons stadstheater, ook in moeilijke tijden, altijd kunnen voortbestaan.

Zijn vrouw, elkaars steun en toeverlaat, Ien Hensing is ook geen onbekende binnen onze gemeente. Zij is ook benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Haar kernwoorden? Dienstbaar, betrouwbaar, gedreven, met een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Dat zijn eigenschappen die mensen noemen als je vraagt naar de inzet van Ien. Of het nu gaat om haar vrijwillige inzet op de basisschool De Kaardebol: de school van haar kinderen, waar ze naast de vele activiteiten op school ook lid was van de medezeggenschapsraad; haar bijzondere inzet bij De Fransche School als gastvrouw en op de publiciteitsafdeling, of de meer dan normale ondersteuning van een zieke zus. Ien gaat er helemaal voor en is een steun en toeverlaat (gewees t) voor veel mensen en organisaties. Ook op duurzaam terrein is Ien bijzonder: ze is al jaren betrokken bij Fairtrade en heeft mede dankzij haar voortrekkersrol ervoor gezorgd dat de Wereldwinkel in Culemborg een ‘echte’ winkel is geworden.

Wat wij in beiden waarderen, en graag naar voren brengen, is hun waardevolle inzet voor De Fransche School om het draagvlak te vergroten ten tijde van de subsidiestop en het onzekere voortbestaan van ons theater in de periode 2013/2014. Zij hebben, samen met andere vrijwilligers de “Initiatiefgroep vrijwilligers” opgezet en stelling genomen in een actief debat over het voortbestaan van de organisatie. Het resulteerde in blogs, een grote handtekeningenactie en uiteindelijke het behoud van De Fransche School en het herstellen van de samenwerking met de gemeente en de stad.

Ons rest momenteel niets anders dan deze twee Supervrijwilligers een mooie dag toe te wensen. Wegens het corona-virus wordt de plechtigheid van het uitreiken van de onderscheidingen naar een later moment verplaatst.

Grote renovatie De Fransche School

Beste Theaterbezoeker,