Geschiedenis

Het gebouw van het theater is ruim 150 jaar oud, het is pas een theater sinds 1981. Het kent een bewogen geschiedenis en het is vaak verbouwd, zelfs een keer uitgebrand. Vóór het gebouw heeft hier de Havenpoort gestaan.

Ter bestrijding van de armoede werd in 1847 een Armenschool gebouwd, en deze was ook bedoeld ook als Vloedvrij lokaal, met toegangsdeuren aan de voorkant op 2 meter hoogte. Dat is gelukkig maar 1 keer nodig geweest, in 1855. Later werd er ook een Burgerschool voor de middenklasse en een Fransche School voor de bovenklasse in gevestigd.

In 1891 verhuisde de Armenschool naar de Prijssestraat, en werd dat deel van het gebouw ingericht als gymnastieklokaal voor de vereniging Kunst en Kracht (slechts 1 jaar) en als oefenlokaal voor de harmonie Concordia (tot 1960).

Tijdens de Eerste Wereldoorlog 1914-1918 werd er een Centrale Keuken ingericht, en in de Tweede Wereldoorlog werd het ook gebruikt als gaarkeuken.

In de 50-er jaren maakte busbedrijf Streef er een garage van, beneden de gymnastiekzaal van Olympia en de oefenruimte van Concordia. De huidige keuken was toen de smeerput.... Later werden de bussen te groot om de bocht te maken en zag wethouder Fred de Rek er wel brood in om er een theater van te maken. Aldus geschiedde - de eerste steen is door Fred de Rek in 1981 gelegd, aan de achterzijde is deze nog te zien.

Op 14 maart 1986 breekt er brand uit, en werd het theater herbouwd. Daarna zette theaterdirecteur Mia Verbeelen een vrijwilligersorganisatie op voor de verschillende functies: coördinatie, kassa, bar en techniek - functies die nu nog bestaan. In 2008 werd het gebouw aangepast aan de veranderende eisen aan een theater.

BRON: Voetnoot De Fransche School, november 2007 door Jaap Borggreve voor Voet van Oudheusden.